کارایی HD 6990 در حدی است که بسیاری خبر از آینده دادند و از شکست بی چون و چرا GeForce GTX 590 در مقابل HD 6990سخن به میان آوردند. با این حال در ۲۴ ماه مارس Nvidia کارت دو هسته خود یعنی GeForce GTX 590 را معرفی کرد هر چند Nvidia می توانست آن را یک ماه زودتر عرضه کند، اما به دلایل مختلفی عرضه آن را به تعویق انداخت. شاید خیلی کاربران فکر نمی کردند Nvidia از دو هسته GF110 از نسل Fermi که بسیاری آن را داغ و پر مصرف می نامند، استفاده کند، اما Nvidia این کار را انجام داد و دو عدد هسته GF110 را بر روی یک PCB به کار برد.
همانطور که می دانید GF110 شمامل چهار GPC است که خود GPC شمال چهار Streaming Multiprocessor یا SM است. در هر
SM 32 هسته CUDA می تواند پیدا کنید که در مجموع ۵۱۲ هسته CUDA برای هر GPU. در هر SM چهار واحد بافت که در کل ۶۴
واحد بر روی یک هسته می توان دید و همچنین یک موتور Polymorh درون هر SM وجود دارد. GF110 از رابط حافظه ۳۸۴ بیتی
استفاده می کند که با ۶ چیپ حافظه ۲۵۶ مگابایتی از نوع GDDR5 که در مجموع ۱۵۳۶ مگابایت برای هر هسته و روی هم رفته ۳
گیگابایت حافظه GDDR5 بر روی GTX 590
Nvidia برای برقراری ارتباط به بین دو هسته GF110 از یک چیپ NF200 که ۱۶ لین با اینترفیس PCI Express 2.0 ایجاد میکند و
Multipelexs را برای هر هسته به دو مسیر ۱۶ لین تقسیم می کند استفاده کرده است.
GF110 بر روی یک قطعه از جنس سلیکون که از تکنولوژی ساخت ۴۰ نانومتری شرکت TSMC بهره می برد ساخته شده. اندازه این
چیپ ۵۲۰ میلی متر مربع است که ۳ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده که نسبت به هسته Caymen شرکت AMD که اندازه
۳۸۹ میلی متری دارد و ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون ترانزیستور را در خود جای داده رقم قابل توجهی است هر چند نکته منفی نیز دارد.
یکی از شایعه های مهم در مورد GTX 590 فرکانس های آن بود. Nvidia در اقدامی فرکانس هسته را ۷۲۲ مگاهرتز(GTX 580) به
۶۰۷ مگاهرتز و فرکانس حافظه را از ۱۰۰۲(GTX 580) به ۸۵۳ مگاهرتز کاهش داد. در نتیجه هرگز کارایی دو GTX 580 را که انتظار
دیدن آن را روی GTX 590 داشتیم، نخواهیم دید. اگر چه HD 6990 کارایی نزدیک به دو برابر نسبت به سریعترین کارت تک هسته
شرکت AMD یعنی HD 6970 دارد اما GTX 590 قصد ارائه کارایی دو برابر نسبت به GTX 580 ندارد و برای رقابت با کارت گرافیک
دو هسته ای رقیب پا به میدان گذاشته است.
کارت HD 6990 به هیچ عنوان نمی خواهد کوتاه بیاید و تسلیم شود.HD 6990 بزرگ است، سریع است، داغ است، گران است و
سر و صدای زیادی ایجاد می کند. این ویژگی ها مقایسه کارت HD 6990 با Bugatti Vyron است که نویسنده این کار انجام داده.
و AMD مانند Bugatti با غرور به گل سرسبدش می نازد. Nvidia هم قول چابکی، چسبندگی و پایداری مثال زدنی Porsche را داده
است که قبول این ادعا در آزمایش ها مشخص خواهد شد.
GTX 590 نیز همانند HD 6990 بزرگ است اما نه به اندازه آن. طول GTX 580 10.5 است و طول GTX 590 11 اینچ، تنها نیم اینچ
بزرگتر از GTX 580 و یک اینچ کوچکتر از HD 6990 که طول ۱۲ اینچی همانند HD 5970 دارد.
مشابه HD 6990 فن GTX 590 در وسط نصب شده، دلیل اینکه Nvidia آن را همانند GTX 580 طراحی نکرده، ایجاد نویز بالا برای دفع
حرارت ۳۷۵ وات ایجاد شده دانسته. البته ادیتور ضعف این فن که قبلا هم در مورد HD 6990 گفته بود، را پخش هوای گرم در اطراف
کارت گرافیک و داخل محیط کیس که خود موجب می شود دمای سایر قطعات نیز بالا رفته و بهترین حالت این است که دما از پشت
کارت خارج که اگر از این سیستم استفاده شود نویز بسیار بالایی ایجاد خواهد شد. البته فن وسط Nvidia بسیار بهتر است فن به
کار رفته در HD 6990 است و تجربه بهتری از نویز به شما میدهد.
هسته GF110 در کنار فن وسط آرام گرافته اند و مخزن بخار هم رو آنها پوشیده و پره های آلومینومی هم آماده دفع گرما هستند.
فنی که AMD بر روی HD 6990 به کار گرفته از نوع Centrifugal یا گریز از مرکز است و فنی که Nvidia بر روی GTX 590 به کار گرفته
از نوع Axial یا محوری بهره برده که تفاوت آن ها ظاهرا در میزان نویز تولید شده است.
در بحث دفع گرمای خروجی GTX 590 در مقابل HD 6990 یک نکته ضعف دارد و آن هم عدم دقت در انتخاب درگاه های خروجی
پشت کارت. AMD با بکار بردن تعداد زیادی درگاه DisplayPort در کنار یک درگاه DVI توناسته یک اسلات را برای درگاه ها اشغال کند
و اسلات دیگر را برای خروجی هوا بکار گیرد. اما Nvidia از سه درگاه DVI و یک مینی DisplayPort استفاده کرده، این چینش توجیه
پذیر است، اما نه زمانی که اسلاتی که برای دفع هوای گرم در نظر گرفته شده را اشغال کند، این مسئله زمانی اهمیت پیدا می
کند که کارت گرافیک زیر بار است و با توجه به گرمایی که GF110 ها ایجاد می کند نیاز به تهویه مناسب دارند.
همچنین شایان ذکر است که Nvidia فن رمپ های بیشتری برای GTX 590 نسب به HD6990 در نظر گرفته.فن رمپ های HD6990
شامل ۲۸۸۰،۲۱۸۰ یا ۳۶۰۰ دور در دقیه( RPM) است که حس کردن تفاوت آن ها بسیار آشکار است. اما GTX 590 به صورت پویا تر
این کار را انجام می دهد چرا که فن رمپ های بیشتری را شامل می شود و افزایش دور فن را واقعا متوجه نمی شوید.
عملکرد ۵۹۰ GTX در خصوص نویز بسیار مناسب به نظر میرسد خصوصا وقتی که نیزا به افزایش ولتاژ ها دارید.
مصرف بیشتر به معنای گرمای بیشتر
Nvidia کارت GTX 590 تا ۳۶۵ وات محدود شده که نسبت به HD 6990 که در حالت معمولی (۸۳۰Mhz هسته) ۳۷۵ وات و در حالت
اورکلاک شده(۸۸۰MHz هسته) ۴۵۰ وات مناسب به نظر می رسد. به طور متوسط GTX 590 در حالت اورکلاک شده انرژی بیشتری
نسبت به HD 6990 می طلبد. با اینکه این اختلاف ناچیز است اما باز هم GTX 590 لقب پر مصرف ترین می گیرد.
برای تامین انرژی این کارت قدرمتند و پر مصرف از دو کانکتور تغذیه ۸ پین PCI Express با این حال شرکت Nvidia برای استفاده از این
کارت گرافیک حداقل یک منبع تغذیه ۷۰۰ وات با کیفیت پیشنهاد می شود.
درگاه های خروجی
همانطور که قبلا ذکر شد GTX 590 دارای سه خروجی DVI و یک مینی DispalyPort است. شما می توانید همزمان از هر چهار
خروجی استفاده کنید، اما برای استفاده از فناوری های Surround و ۳D Vision Surround محدود به استفاده از سه خروجی
هستید.
کارت گرافیک های شرکت AMD با بهره گیری از فناوری جالب و کاربردی Eyefinity فاصله خود را با کارت گرافیک های شرکتNvidia
کم تر کرده و یک ویژگی مثبت به حساب می آید. امروزه استفاده از این فناوری را در سیستم های Workstation می بینیم.
حتی با بکارگیری دو GPU بر روی یک برد Nvidia نمی تواند همانند یک کارت تک هسته سری HD 6000 در این حیطه رقابت کند.
نگاهی دیگر به Tessellation
نویسنده اعتقاد دارد که عمل Scaling وقتی که به کارایی Geometry مربوط می شود می تواند مورد انتقاد قرار گیرد. هر چند عناوینی مانند HAWX 2 کارایی سری HD 5000 را در مقابل کارت های رقیب به چالش می کشد با این حال کارت های Nvidia هنوز
قادر به نشان دادن کارایی واقعی از بکار بردن ۸ موتور Polymorh در GTX 560 TI و ۱۵ عدد در GTX 570 و ۱۶ عدد در GTX 580.
در همین حال کارت HD 6990 با استفاده از چهار موتور Tessellation می تواند عملکردی ۷۶ درصدی داشته باشد.
GTX 590 هم در عمل Scaling عملکردی ۸۳ درصدی دارد، امری که در موزاییک کاری در رزولیشن ۱۹۲۰×۱۲۰۰ به ۴۱ فریم تبدیل شده است. همانطور که در بنچمارک ها می بینید عملکرد کارت های تک هسته ای نسبت به کارت های دو هسته ای بهتر است که خود جای بررسی بیشتر دارد، اما به اعتقاد نوسینده این مشکل ربطی به توان عملیاتی محاسبات ژئومتری ندارد.
سیستم
نرم افزارهای استفاده شده
۳DMARK 11
در اینجا عملکرد نه چندان جالب نماینده Nvidia را می بینیم که امید به بهبود آن در آینده می رود. با این حال Nvidia ادعا می کند این تست برایش زیاد مهم نیست و به اندازه Tessellation بر روی آن تکیه نمی کند که فکر می کند با این کار می تواند جایگاه خود را بهبود بخشد. ۳DMark 11 شامل محسابات مهندسی یا ژئومتری زیادی است که از محیطی واقعی تر بازی های امروزی به نمایش می گذارد. البته Nvidia معتقد است که در آن نورپردازی بیش از حد است، AMD معتقد است که بیش از حد از موزاییک کاری استفاده شده و اینتل هم…
در تست شاهد برتری HD 6990 هستیم و GTX 590 پشت سر رقیب خود(۸۳۰MHz) قرار می گیرد. شاید علت برتری HD 6990 میزان حافظه بیشتر (۴GB) و فرکانس هسته بالاتر(۸۳۰MHz نسبت به ۶۰۷MHz) باشد.
Alien Vs. Predator DX11
هر دو جنگجو در رزولیشن ۱۶۸۰×۱۰۵۰ و ۱۹۲۰×۱۲۰۰ عملکرد بسیار خوبی به نمایش می گذارند. اما در رزولیشن سنگین و بالای ۲۵۶۰×۱۶۰۰ به خصوص زمانی که تکنیک AntiAlising فعال است، شما نیاز به فریم ریت بالا دارید این کارت گرافیک های High-End هستند که نیاز شما را برطرف می کنند. در این عنوان شاهد عملکرد بهتر HD 6990 هستیم که بخشی از آن را مدیون بهینه سازی های سازندگان بازی برای کارت های Radeon انجام داده اند. در کارت های تک هسته ای هم شاهد عملکرد ضعیف GTX 580 به عنوان سریعترین کارت تک هسته هستیم.
BattleField: BadCompany 2 DX11
می رسیم به بازی بسیار زیبای BattleField: Bad Company 2. هر دو کارت GTX 590 و HD 6990 کارایی نزدیک به هم ارائه می دهد
در رزولیشن ۱۶۸۰×۱۰۵۰ شاهد برتری GTX 590 نسبت به HD 6990 هستیم، اما در رزولیشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ نماینده Nvidia پشت سر HD 6990(830MHz قرار می گیرد. اگر شما از نمایشگر ۳۰ اینچی استفاده می کنید، هر دو کارت دو هسته شما را راضی خواهند کرد. سریعترین کارت تک هسته فریم ریتی زیر ۶۰ دارد در حالی که هر دو کارت دو هسته ای فریم ریتی بالای ۸۰ دارند.
World Of War Craft DX9
در این بازی کارت گرافیک های Nvidia عملکرد بهتر نسبیت به کارت گرافیک های AMD دارند. با فعال کردن AntiAlising تفاوت را بهتر احساس می کنید. با استفاده از ۸x MSAA در روزولیشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ کارت GTX 590 می تواند تمام رقبا را کنار زند و HD 6990 در مقام دوم می ایستد. GTX 580 هم در جایگاه سوم و HD 5970 هم پس از آن.
Lost Planet 2 DX11
در این تست GTX 590 توانست رقیب خود را حتی در حالت اورکلاک شده( که از گارانتی خارج می شود)، شکست دهد. این بازی
یکی از عنوان هایی است که Nvidia حساب وِیژه ای روی آنها باز کرده و با استفاده از سیاست های خود و رابطه ای باز شرکت های
بازی سازی دارد، بازی ها را برای سخت افزار های خود بهینه می کند تا شعار The Way It’s Meant To Be Played را که شعار
معروف Nvidia است تحقق بخشد. مانند همین بازی که تیم شرکت Capcom وقت بیشتری را برای بهینه سازی بازی برای کارت ها
شرکت Nvidia صرف کرده اند که نتیجه آن را هم می بینید.
Metro 2033 DX11
در این بازی سنگین می توانیم قدرت GTX 580 را به خصوص زمانی که دو تکنیک Anti Aliasing یا Anisotropic غیر فعال باشد.
با این وجود این سوال پیش می آید، که چرا در رزولیشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ نرخ فریم تا این حد پایین است؟ در حال حاضر Direct Compte که بر اساس عمق میدان ***** است، مشکلاتی دارد که اگر غیر فعال باشد نرخ فریم ها بسیار بالاتر می رود.
جدای از بحث Direct Compute، در روزولیشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ شاهد عملکرد ضعیف GTX 590 هستیم، زمانی که دو ***** AA و AF فعال باشد. اعتقاد نویسنده بر این است که ۱٫۵ گیگابایت حافظه برای هر کدام از هسته ها کافی به نظر نمی رسد و اینجاست که HD 6990 به علت حافظه بیشتر پیشی می گیرد.
F1 2010 DX11
در حال حاضر دو عنوان برای کارت گرافیک های Nvidia بهینه شده و دو عناون برای AMD و F1 2010 سومین عنوانی است که برای کارت گرافیک های Radeon بهینه شده. شما در اینجا می بینید که حتی HD 5970 هم از GTX 590 بعتر عمل کرده.
Just Cause 2 DX11
شاید بازی Just Cause 2 یکی از عنوان هایی باشد که با کارت گرافیک های هر دو شرکت سازگار باشد، اما در هر سه روزولیشن شاهد برتری HD 6990 بر GTX 590 هستیم. همچنین شاهد اختلاف کم HD 5970 با HD 6990 در رزولیشن های ۱۶۸۰×۱۰۵۰ و ۱۹۲۰×۱۲۰۰ هستین. در رزولیشن ۲۵۶۰×۱۶۰۰ کارت GTX 590 پشت سر HD 6990 با تنظیمات دیفالت قرار می گیرد،فاصلهGTX590 با فعال کردن AA نسبت به کارت های AMD در این بازی کمتر می شود.










